2024.10.07, Hétfő

Összefogás a minőségi nedűkért a szekszárdi borvidéken

2015.12.14. 09:44

Az ország egyik kiemelkedő, történelmi borvidéke a szekszárdi. Míg a külföldi értékesítéshez leginkább a versenyeken, különböző minősítéseken, éttermeken keresztül vezet az út, közelebbi cél, hogy a szekszárdi borvidék termékei minden magyar ember asztalán ott legyenek - mondta Horváth Kálmán, Tolna megye kormánymegbízottja. A hely adottságairól, a jelenleg tapasztalható összefogásról, valamint a minőségi hazai bortermelés lehetőségeiről Fritz József és Bősz Adrián borászokat kérdezte az OrientPress Hírügynökség.

Jelenleg nagyjából 1800-2400 hektáron folyik minőségi bortermelés a hosszan elnyúló, remek meszes és löszös talajjal rendelkező borvidéken. Dél-délkeleti fekvése kedvez a testes, jó vörösboroknak, a sok kis völgy és domb viszont teret engednek a sokszínűségnek is. A természeti adottságokon felül a térség fejlődésében első sorban a borászok hozzáállása, szorgalma a legfontosabb.

Tokaj után a szekszárdi borvidék is piacra dobott egy egységes palackot, amelybe egyelőre kadarka, bikavér, vagy kékfrankos kerülhet. Erre azonban a termelőknek csak egy komoly, előszűrést követő vak zsűrizés után van lehetőségük, ha 2/3-os többséggel megszavazzák nedűjüket. A legismertebb fajta, a bikavér két fő alkotóelemből áll: 45 százalékban kadarkát, illetve kékfrankost kell tartalmaznia, a maradék 55 százalék pedig szabadon választott. A szakértők azt is elárulták, hogy igazán a Szekszárdon több mint 500 éve fellelhető kadarka teszi egyedivé, különlegesen fűszeressé, játékossá a népszerű italt.

Világviszonylatban a hazai bortermelés kicsinek számít, nagyjából összesen Magyarországon 60.000 hektáron készülnek borok. Ettől függetlenül termékeink – köztük a szekszárdi borok is – megállják a helyüket a nemzetközi mezőnyben, sőt, gyakran végeznek a világ legjobbnak tartott nedűi előtt is különböző kóstolókon, versenyeken - mondják a borászok. A vendégek úgy vélik, miután abszolút képesek csúcsborok termelésére, nem a multikba történő eljutás a cél, hanem az elit helyeken, hotelekben, éttermekben megjelenjenek a szekszárdi nedűk. Miután a minőség adott, ehhez első sorban a marketingen kellene fejleszteni- mondják. 

A kormánymegbízott szerint, míg a külföldi lehetőségekhez leginkább a versenyeken, különböző minősítéseken, éttermeken keresztül vezet az út, közelebbi céljuk, hogy a szekszárdi borvidék termékei minden magyar ember asztalán fellelhetőek legyenek. Ennek fő eszközeként az összefogást emelte ki. Bősz Adrián hozzátette, a borászoknál már nem kérdés a minőség, ellenben a környezeten fejleszteni kellene, hogy minél barátságosabb, melegebb, virágosabb, rendezett táj fogadja egységesen, és nem csak a birtokok körül a Szekszárdra látogatókat. Úgy érzi, a példamutatásban nagy erő rejlik, ezért saját telkét igyekszik minél vonzóbbá tenni, de a helyi politikát is szeretné anyagi és munkaerőbeli támogatásra ösztönözni.

Nem csak helyi, de országos szinten is jó kapcsolatot ápolnak a borászok egymással. Az Eger-Szekszárd Bikavér Párbaj is inkább a legjobb termékek bemutatásáról, mintsem a versengésről szól. A hazai borok exportértéke azonban továbbra is alacsony, ami szintén a marketing hiányának tudható be, így fontos cél még, hogy nevet, tekintélyt szerezzenek e nedűk készítői termékeinknek, hogy aztán jó ár-érték arányban lehessen értékesíteni őket.

Egyre divatosabbak a fehérborok, ez viszonyt nem jelent veszélyt a Szekszárdi borvidékre, mivel egyrészt versenyképesek ezen termékeik is, másrészt pedig továbbra sincsenek eladási problémáik a vörösborokkal kapcsolatban sem. A fiatalok, és a középosztály megszólítása azonban még komoly feladata a vidéknek.

A 2015-ös évre egyébként egyik termelőnek sem akadt panasza. Fritz József elárulta, hogy nekik igazából már csak a borra kell koncentrálniuk, ugyanis ipari részlegük, laboratóriumuk, és megújult vendéglátó egységük is kifogástalanul üzemel. Külön büszkeség a számomra, hogy az elmúlt évek is folyamatos sikerekben teltek, és idén is nyertünk két aranyérmet a Monde Selection minősítő intézettől- emelte ki. Hozzátette, célunk, hogy továbbra is csak abszolút csúcsminőségű nedűt gyártsunk. Bősz Adrián borászata is kinőtte már a kezdeti kis családi vállalkozást, ezért 2013-ban újraszervezte. Ugyan az esős ősz előtt a nyár még jobb terméssel kecsegtetett, összességében mindkét borász elégedetten zárhatja a 2015-ös évet.

Forrás: OrientPress Hírügynökség

Galéria

Helyi hírekborvidékSzekszárdfritzbősz