2021.04.18, Vasárnap

Az elmúlt évtizedben elvégzett közútfejlesztésekkel a 2010-ben még 1300 kilométer alatti gyorsforgalmi hálózat összes hossza 1700 kilométer közelébe nőtt.

Hirdetés

Mintegy félezer milliárd forintnyi négysávos útfejlesztés készült el idén - derült ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium hétfő reggeli közleményéből.

Az összegzésből kiderül,

  • 2020-ban megvalósult az M25-ös által Eger gyorsforgalmi bekötése; 
  • akárcsak az M85-ös által Sopron gyorsforgalmi elérhetősége;
  • új szakaszok szolgálják a kényelmesebb és biztonságosabb eljutást Békéscsabára az M44-esen
  • ugyanez igaz Zalaegerszegre is az M76-os által;
  • Pest megyében már végig járható az M4;
  • ugyancsak az M4-esen az autósok az út országhatárhoz közeli szakaszának átadásával a második sztrádakapcsolatot használhatják Erdély felé; 
  • a Monostori híd korábban 100 kilométeren hiányzó teherautós átkelési lehetőséget teremtett Komáromnál a Dunán.


Öt gyorsforgalmi úton könyvelhettünk el eredményeket

A részletes leírás szerint az idei év során nyáron helyezték forgalomba az M25-ös déli szektorát, ezzel az M3-tól egészen Egerig vezet az autóút. A 14,5 km hosszú déli ütem új nyomvonalon épült ki a Colas Hungária Zrt., Colas Út Zrt. és a HE-DO Kft. kivitelezésében.

Az M85-ös Csorna utáni folytatását decemberben vehették birtokba az autósok, így Sopron négysávos bekötése is megvalósult. Itt összesen 51 kilométer új négysávos út jött létre a Strabag Építő Kft., a Strabag AG, a Belfry PE Kft., a SWIETELSKY Kft., az EuroAszfalt Kft., a Betonútépítő Zrt., a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. kivitelezésében.

Az M44-es Békéscsabáig elérő szakasza a közelmúltban nyílt meg a közlekedők előtt: a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében jött létre 17,6 kilométeren. A szintén hazai forrásból tavaly megépült folytatással együtt már 80 kilométer alkot, így a főváros és Viharsarok között 25 perccel csökkent a menetidő.

2020-ban fejeződött be az M76-os Zalaegerszeghez és M7-eshez közeli négysávos szakaszainak építése, előbbi a Colas, utóbbi a Strabag kivitelezésében. Előbbi esetben 1,5 kilométernyi, míg utóbbi esetben 6 kilométernyi gyorsforgalmi utat adtak át. A közbülső elemek előkészítése vagy kivitelezése folyamatban van.

Két ütemben adták át az M4-es Pest megyei részét az M0 körgyűrűtől Cegléden át Abonyig – az Üllő és Albertirsa közötti 30 kilométeren a Duna Aszfalt Kft. és az EuroAszfalt Kft. végezte el a munkákat, míg a Cegléd és Abony közötti 17,6 kilométeren a Duna Aszfalt Kft. Az autóút másik vége, a Berettyóújfalutól Nagykereki, országhatárig tartó szakasz is idén készült el: itt az M4-es egy közel 30 kilométeres szakaszt nyert a Duna Aszfalt Kft., a Hódút Kft. és az A-Híd Zrt. munkájának köszönhetően.

Az M35-ös meghosszabbításával együtt a magyarországi oldalon teljessé vált a Debrecen-Nagyvárad gyorsforgalmi kapcsolat. Az M43 után így már egy második irányban is eljuthatunk sztrádán Erdélybe. Az M4-es hiányzó köztes szakaszai kivitelezés vagy előkészítés alatt állnak. 

A szeptemberben átadott Monostori híd a magyar-szlovák határon teremtett új átkelési lehetőséget a Dunán, tehermentesítve Komárom és Révkomárom belvárosait. A legmagasabb Duna-híd kivitelezését a Hídépítő Zrt., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. alkotta H-M DUNAHÍD Konzorcium végzete el, kiemelt alvállalkozóként a Hódút Kft. közreműködésével.

Négysávosra bővültek főúti szakaszok is: az 54-es kecskeméti bevezetője a Duna Aszfalt kivitelezesében 5,7 kilométeren bővült; míg a 471-es Debrecentől Hajdúsámsonig 4,6 kilométeren a Ke-Víz 21 Zrt. és a Zemplénkő Kft. munkája által.

A Magyar Építők számítása szerint az érintett öt gyorsforgalmi úton és két főúton összesen 178,5 kilométernyi nyégysávos utat adtak át 2020-ban.

Ez azért számít jelentős mennyiségnek, mert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. húszéves jubileumi kiadványa szerint a korábbi években csak ritkán fordult elő, hogy 100 kilométer fölé jutott az átadott négysávos utak összmennyisége. További különlegesség, hogy a magyar útépítésben egyedülálló módon 2019-ben, 2020-ban és 2021-ben három egymást követő évben is meghaladja a 100 kilométert az átadott gyorsforgalmi fejlesztések hossza.


Már a népesség 86 százaléka került félórán belül a hálózathoz

Az ITM beszámolójában az áll,

hogy az elmúlt évtizedben elvégzett közútfejlesztésekkel a 2010-ben még 1300 kilométer alatti gyorsforgalmi hálózat összes hossza 1700 kilométer közelébe nőtt.

Az idén befejezett projektek is jelentősen előmozdították azt a stratégiai célt, hogy az ország bármely településéről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út - hangsúlyozza az összefoglaló. 2016-ban ez az elvárás a városok, falvak fele, a lakosok közel háromnegyede esetében teljesült. 2020 végére már a települések kétharmadán élő 8,4 millió ember, a teljes népesség 86 százaléka jut el legfeljebb fél óra alatt a gyorsforgalmi vagy kiemelt főúti hálózatig.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta, 2020-ban a közel 180 kilométeren, mintegy 500 milliárd forintból elkészült négysávos közútfejlesztések több térség elérhetőségét és közlekedésbiztonsági helyzetét javították. "A hálózatbővítések egész országrészek vonzerejét növelve járulhatnak hozzá a munkahelyeket teremtő beruházók betelepüléséhez" - mutatott rá a politikus. "Az új építésű szakaszoknak köszönhetően az átmenő forgalom kevésbé terheli a települések belterületi útjait, csökken a helyi zaj- és levegőszennyezés. A színvonalasabb közutak többféleképpen is szolgálják tehát a hazai vállalkozások versenyképességének fokozását, a családok életminőségének folyamatos javítását.”

Országos hírekStrabagM85-ösM25-ös471-esM76-osDuna Aszfalt Zrt.Hídépítő Zrt.M4-esM44-esZemplénkő Kft.EuroAszfalt Kft.Dömper Kft.A-Híd Zrt.Hódút Kft.ColasSwietelsky Magyarország Kft.HE-DO Kft.Mészáros és Mészáros Kft.Ke-Víz 21 Zrt.Belfry PE Kft.