Míg az osztrák miniszter szerint Paks II. finanszírozása tiltott állami támogatásnak minősül, torzítja a piacot, és megakadályozhatja, hogy az olcsóbban előállítható megújuló enegiaforrások megfelelő mértékben tudjanak terjedni a jövőben, addig Paks városa, a környékbeli településeket tömörítő Társadalmi Ellenőrző Információs és Településfejlesztési Társulás (TEIT) és a Magyar Atomfórum Egyesület levélben érvel az Európai Bizottságnak a Paks II mellett.
Levelükben azt szorgalmazzák, hogy az Európai Bizottság tegye lehetővé, hogy zökkenőmentesen haladjon a Paks II. beruházás, mert szerintük az a térség lakossága, gazdasága és az ország közös érdeke - tájékoztatott a társulás elnöke, Bálint József, a Magyar Atomfórum Egyesületet vezető Lenkei István és Süli János, Paks polgármestere.
Süli János úgy fogalmazott, az önkormányzatok és a vállalkozások készülnek arra, hogy elkezdődjenek a kapacitásfenntartással kapcsolatos munkák, "a késlekedés és bizonytalanság károkat okoz". A paksi atomerőmű üzembe helyezése óta nem károsította a környezetét, viszont a térség gazdaságára pozitív hatással van - fűzte hozzá.
Bálint József kijelentette, hogy jó munkakapcsolat alakult ki az erőmű társadalmi ellenőrzésében részt vevő TEIT és a paksi atomerőmű között, a településvezetők meggyőződtek arról, hogy a nukleáris technológia a költségek, a környezetvédelem szempontjából is jó választás. Azonosulni tudnak a kormány azon céljával, hogy két újabb blokk épüljön Pakson - tette hozzá.
Abban csak bízhatunk hogy megfelelően megalapozott tudással teszik ezt a kijelentést, átböngészték az előzetes hatástanulmányokat és költségszámításokat, konzultáltak a témában járatos szakemberekkel, átgondolták hogy az ország jövőjére nézve milyen hatással lesz Paks II. az energiafüggetlenség és versenyképesség tekintetében.
Az mondjuk nem meglepő, hogy a nukleáris iparban érdekelt 36 kisebb-nagyobb hazai cég képviselői által alkotott Magyar Atomfórum Egyesület elnöke szerint sürgősen folytatni kell a munkálatokat, a bürokratikus akadályokat el kell hárítani. Lenkei István kitért arra is: nem jellemző, hogy az Európai Bizottság kikéri a civilek véleményét ilyen ügyekben, ezért nem tudja, hogy milyen súllyal esnek latba a Magyarországról küldött hozzászólások. Ismeretei szerint sok más magyar civil szervezet és magánember élt a lehetőséggel és sorakoztatta fel érveit a nukleáris kapacitás fenntartása mellett.
Az Európai Bizottság hivatalos lapjában január 12-én tették közzé a Paks II projekt esetleges állami támogatásához kapcsolódó vizsgálatról a bizottsági álláspont összefoglalóját, az egyhónapos konzultációs időszak pénteken zárul.
Az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatában viszont Ausztria az első uniós tagállam, amely véleményt nyújtott be. Ráadásul markáns véleményt, amely megegyezik azokkal a tanulmányokkal, melyek bebizonyították, hogy a Paks II beruházás nem térül meg piaci alapon, és így csak állami támogatással tud megvalósulni. Az állami támogatás ilyen esetben tiltottnak minősül az Európai Unióban, mivel torzítja az energiapiacot: megakadályozza egyebek között a fenntartható, költséghatékony megoldások, mint a megújulók piacra lépését, illetve ellehetetlenítheti a már piacon lévő szereplőket.
„Ez megelőlegezheti azt is, hogy Ausztria – a brit Hinkley Point atomerőmű ügyéhez hasonlóan – jogi lépéseket is tesz majd az ügyben, ami akár az egész Paks II projekt megvalósulását is megakadályozhatja” – nyilatkozta Perger András, a Greenpeace Magyarország energiakampányosa.