A Magyar Közút fejlesztési tervének megyei szintű lebontásából kiderült, Fejér megye után a legtöbb útfelújítást idén Tolna megyében végzik el, de átlag fölötti ráfordítást kap Szabolcs és Borsod is.
A Magyar Közút fejlesztési tervének megyei szintű lebontásából kiderült, Fejér megye után a legtöbb útfelújítást idén Tolna megyében végzik el, de átlag fölötti ráfordítást kap Szabolcs és Borsod is. A megújult főutak élettartama legalább 15 év, a mellékutaké legalább 10 év, ugyanakkor ez megfelelő karbantartással jelentősen növekedhet, amihez jó alapot ad a Magyar Közút öt évre szóló 401 milliárdos szerződése.
A Magyar Közút által múlt kedden aláírt támogatási szerződés 69 milliárd forintot biztosít hazai forrásból útfelújításokra. Országszerte 444 kilométer főúti és 119 kilométer mellékúti szakasz újul meg.
A magyarepitok.hu érdeklődésére a közútkezelő arról számolt be, a tavasszal induló munkálatok mind a hét magyarországi régiót és mind a 19 megyét érintik. A legtöbb munkát Fejér és Tolna megyében végzik el. Tolna megyében 50,9 km, Fejérben 53,1 km hosszon újulhat meg a közúthálózat, továbbá átlag fölötti ráfordítást kap Szabolcs 45,4, illetve Borsod 43,2 kilométerrel.
A Magyar Közút hangsúlyozta, a fejlesztés által több térség elérhetősége javul, csökkennek az utazási idők, az autóbuszos közösségi közlekedés színvonala is emelkedik.
A felújításnál figyelembe veszik az EU által előírt 11,5 tonnás tengelyterhelést, így egyre több hazai út teljesíti az uniós csatlakozáskor vállalt feltételeket. Ez azért fontos, mert egyes régiókban az utak jelentős hányada több évtizeddel ezelőtt épült, és nem ilyen terhelésre lett tervezve, ahogy az egy, Nemes-Nagy Tiborral, a közútfejlesztő vezérigazgatójával készített korábbi interjúból is kiderült.
A Magyar Közúttól a felújított szakaszok tartósságával kapcsolatban is választ kaptunk: az újonnan átadott utak tervezett élettartama a főutakon 15 év, mellékutakon 10 év, ugyanakkor ez az élettartam a karbantartások függvényében növelhető. A közelmúltban ugyanis a Magyar Közút ötéves 401 milliárdos szerződést kötött az állammal, ami évente növekvő forrást biztosít az üzemeltetési és karbantartási tevékenységre. „Amennyiben a felújításra kerülő utakon a megfelelő időben a szükséges mennyiségű karbantartási feladat elvégzése folyamatosan biztosítható lesz, a felújított utak élettartama a tervezett élettartamot akár jelentősen is meghaladhatja majd” - állt a Magyar Közút válaszában.
forrás: magyarepitok.hu