Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektje ütemterv szerint halad előre, az utolsó mederhíd zömöt 2023 végén emelik be.
Rendszeresen tudósítunk a Kalocsa-Paks Duna-híd építéséről. A műtárgy 2023. április végén érte el legmagasabb pontját. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésével megvalósuló projektben alvállalkozóként a Hídépítő Zrt. is részt vesz.
Wunderlich István, a Duna Aszfalt projektvezetője július végén ismét tájékoztatta lapunkat a munkák aktuális állásáról.
„A jobb ártéri hídszerkezet hossztolása befejeződött, helyére került a 286 méter hosszúságú 2000 tonnás acél felszerkezet. A híd alól kiemelték a tolópadokat, jelenleg folyamatban van a híd végleges támaszainak, a saru szerkezeteknek a beépítése.
A jobb ártéri híd szerelőtere elbontásra került, így megkezdődhetett az árvízvédelmi töltés mentett oldalán a vasbeton keretműtárgy kivitelezése, mely a vízügyi igazgatóságok és a Katasztrófavédelem zavartalan közlekedését biztosítja a későbbiekben az újonnan épülő 512. számú út alatt.”
A szakember így fogalmazott: „egyre látványosabbak a mederhíd legyezői.”
Az átlagos Duna vízszint fölé 40 méterrel magasodó 5. támasz feletti pilon – a fotógaléria készítésének időpontjában − már 4 szintnyi (4x4=16db) ferdekábellel vett részt a szabadon szerelt mederhíd teherviselésében, míg a 6. támasz feletti pilonon 3 szint (3x4=12db) ferdekábelt feszítettek meg a PANNON-FREYSSINET Kft. szakemberei.
Ebben a munkafázisban a mederhíd kalocsai ágának főtartószerkezete a támasztól 62,5-62,5 méterre nyúlik ki, míg a paksi hídág pontosan 1 zöm különbséggel, 57,5-57,5 méterre ágaskodik a projekt teljes időtartama alatt zavartalanul üzemelő nemzetközi hajózási útvonal fölé.
A bal ártéri hídszerkezeten szakaszosan elkészült a hídtartozékok szerelése (kiemelt szegély, hídszegély, korlát- és kandeláber fogadó talplemezek), melyet a korrózióvédelmi- és szigetelési munkafolyamatok követnek.
„A Duna vizét az új medrébe terelő kőgátak is elkészültek az új Duna-híd felvízi és alvízi oldalán egyaránt” – mondta el zárásképp a szakember (az így létrejött terelőgátak a megépülő híd számára kedvező irányba terelik a fősodort, csökkentve az új hídpillérek terhelését – a szerk.).