A Planet Expon kiállító Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. nem csupán az immár négy éve piacra dobott napelemes tetőcserép sikereivel kapcsolódik a zöld átálláshoz, a működésében is megcélozta a karbonsemlegességet.
Szeptember 27. és október 1. között rendezték meg a fővárosban a Planet Budapest 2023 fenntarthatósági expo és élményprogramot. A honlapja szerint a Planet Budapestet Közép-Európa egyedülálló fenntarthatósági rendezvényeként szervezték meg a Hungexpo területén. A társadalom és a gazdaság széles rétegeit megszólítva hívták fel a figyelmet a fenntarthatósági fordulat fontosságára, valamint a klímaváltozás hatásaira.
Az expo szakmai, üzleti, közönség- és edukációs programokból állt össze, egyszerre több generációhoz szólt, illetve kortól függetlenül kínált gyakorlati, kézzelfogható megoldásokat a fenntarthatóság iránt érdeklődők számára. Az egyik kimondott cél az volt, hogy az évszázadok tapasztalatait, tudását, valamint a kihívásokra megoldást kínáló új technológiákat, innovációkat együttesen mutassák be.
Unger Zsolt, a fenntarthatósági élményprogramot megálmodó Unger and Partners tulajdonosa az esemény beharangozó sajtótájékoztatóján elmondta, a rendezvény egy további célja volt, hogy összegyűjtsék a témával foglalkozó legprogresszívabb magyar cégeket, vállalkozásokat, startupokat. A fiataloknak pedig be akarták mutatni, hogy merre tart a világ, milyen innovációk léteznek, ezzel akár segítve őket a pályaválasztásban is.
Az esemény kiemelt témája idén az élelmiszer volt: többek közt az ellátás biztonsága, az egészséges, fenntartható étkezés és életmód, valamint a fenntartható mezőgazdaság adta a fő témákat. Az Expo Szakmai programjainak keretében öt párhuzamos szakmai konferenciára is sor került.
Az ötnapos rendezvényen többek közt a Terrán Tetőcserép Gyártó Kft. is részt vett kiállítóként. A vállalat életében a fenntarthatóság nem csupán a mindennapi működésben jelenik meg hangsúlyosan, hanem a gyártási technológiában is. Ennek egyik legszebb példája, hogy saját fejlesztéssel támogatják a zöld energiára való átállást: a 2021 óta külön gyárban előállított Generon nevű napelemes tetőcserép úttörő szereppel bír a fenntartható átállás folyamatában, ahogy azt számos korábbi cikkünkben is kifejtettük.
A cégcsoport törekvése a fenntarthatóság iránt nem csupán a Generon napelemes tetőrendszerben mutatkozik meg. A minél zöldebb gyártási folyamatok és működés jegyében a vállalat bólyi telephelyén napelempark biztosítja a cserépgyártó üzem teljes villamosenergia-ellátását, Pécsett és Kunszentmiklóson jelenleg a megvalósítás utolsó fázisába ért a megújuló energiaforrás kiépítése.
Az üzemekben jelentős részben elektromos targoncák segítik a munkát, a geotermikus fűtési rendszernek köszönhetően a földgázt pedig csak a végtermékek csomagolási fázisához használják fel.
Ezen felül folyamatban van egy olyan belső „hővisszanyerős szellőztető” és párátlanító-rendszer kiépítése, amely elősegíti a hulladékhő újrahasznosítását, így a recirkulációnak köszönhetően nemcsak a termékek lesznek még jobb minőségűek, de csökkenthető az energiabevitel is.
Ahogy ez ma már elvárható egy nagyvállalat hétköznapjaiban, a Terrán is kiemelt figyelmet fordít a papírmentes irodai munkára, azokban az esetekben pedig, ahol nem alkalmazható digitális megoldás, ott kizárólag olyan nyomdákkal állnak kapcsolatban, amelyek FSC minősítésű papírt használnak.
A Planet Budapesten tartott előadásában Gódi Attila ügyvezető igazgató bemutatta a több mint százéves múltra magyar vállalat történetét, telephelyeit és legfőbb értékeit, majd külön kitért a Generonra, amelyet négy évvel ezelőtt dobtak piacra, és folyamatosan sikereket ér el. Hangsúlyozta, a termékük által 6 négyzetméternyi tetőfelületen képesek előállítani azt az energiát, amely egy átlagos európai lakos éves villamosenergia-igényének megtermeléséhez szükséges. „Egy család esetében ez mintegy 20-30 négyzetméternyi felületen, egy tető 10-15 százalékán megvalósítható” – tette hozzá.
Kiemelte, a hagyományos napelemes panelek esztétikailag nem megfelelőek, ezt a hiányt is orvosolja többek közt a Terrán által kifejlesztett termék. A folytatásban kitért a vállalatot érő kihívásokra, majd a cég által a fenntarthatóság irányában tett lépéseket részletezte, amelyeknek kimondott célja, hogy 2030-ig karbonsemlegessé tegyék a működésüket.
A Planet Budapest egy másik építőipari kiállítójaként a Pureco Kft. is megjelent az eseményen. Az innovatív magyar vállalat megjelenésének fókuszában a társaság zöld átállást támogató vízipari megoldásai álltak, amelyekről lapunk is több ízben beszámolt. Ehhez kapcsolódva számos újdonsággal, szakmai programmal fogadták a látogatóikat a Hungexpo A pavilonjában.