Merre tart a bikavér címmel szakmai diskurzust rendeztek az idei Eger–Szekszárd Bikavérpárbajon.
A kerekasztal-beszélgetésen a két borvidék három-három képviselője elemezte a hányatott sorsú bikavér múltját, jelenlegi helyzetét és lehetséges jövőjét.
„A bikavér Eger vezető vörösbormárkája volt a múlt század eleje óta, és a jövőben is az marad. Ez azért van így, mert Eger klimatikus viszonyai nem minden évjáratban kedveznek a jellemzően késői szüretelésű vörösborfajták beérésének. Az egységesen magas minőség, a kívánt harmónia elérésében ezért jó eszköz a fajták házasítása" – mutatott rá a bikavér borászati jelentőségére Pók Tamás, az Egri Borászati Klaszter vezetője, hozzátéve, hogy a márka az évszázados tradíció folytatásában, az egri bor piaci pozícióinak megtartásában és növelésében is kiemelt szerepet játszik, miközben a borászok kreativitásának, önkifejezésének vagy akár egységességének eszköze is lehet.
„A rendszerváltás után Villány diktálta a vörösbor-trendet, mindent vitt a barrikolt cabernet sauvignon, de annyira, hogy a bikavérünket már meg sem akarták kóstolni a fogyasztók" – mondta Takler András szekszárdi borosgazda. Azóta persze sok víz lefolyt a Dunán. A bikavér hírnevét először talán a Magyarországon egyik legelső maszek módon palackozó borász, az Év Bortermelője címmel 1995-ben elismert Thummerer Vilmos kezdte helyreállítani, aki a Hungexpo nagydíját a rendszerváltás előestéjén egy egri bikavérrel nyerte el. Mi több, frissebb bikavérét a Magyar Borszakírók Köre néhány hónapja Magyarország legjobb vörösborává választotta.
Pók Tamás virtuálisan az asztalra csapott, amikor a márkával kapcsolatos főbb ellentmondásokat is megnevezte. Szerinte a bikavér brandjének Achilles-sarka a mennyiség és a minőség konfliktusa: a termelők és a piac szeretné, ha minden fogyasztó asztalán ott lenne az egri bikavér, másfelől viszont megjelenik az igény arra is, hogy a bikavér az egri borok csúcsán foglaljon helyet. „A termelők bikavérképe rendkívül változatos, igyekeznek saját stílust kialakítani, következésképp az egri bikavér egyediségigénye ütközik a márka egységes identitásának szükségességével" – fűzte hozzá a szakember.
Az ellentmondások feloldására, a márka tisztázására tett javaslat szerint a termelői kreativitás a Superior és Grand Superior kategóriákban bontakozhatna ki, míg az egységes stabilitás a Classicus kategóriában nyerhetne teret. Ez tökéletesen úgy valósulhatna meg, ha ismét egy termelő készítené az összes bort Classicus kategóriában, állami támogatással, hiszen borhungarikumról van szó – hangzott el a provokatív javaslat az egri bikavér lehetséges jövőjével kapcsolatban. „A Moët & Chandon pezsgőből vagy 20 millió palack készül évente, mégsem küldik vissza az emberek, hogy nem elég exkluzív" – vont párhuzamot Soltész Gergő, az Ostoros-Novaj Bor Zrt. elnök-vezérigazgatója Champagne és Eger között a nagyobb mennyiséget készítő borászatok védelmében. Tény, nevezett pince alkalmas lehet arra, hogy akár több millió asztalra elhelyezzen egy-egy palack egri bikavért.