Az egykor a salgótarjáni acélgyárban szolgálatot teljesítő szertartályos tolató gőzmozdony évtizedek óta hozzátartozik Salgótarján főtéri vasútállomásához.
Az egykor a salgótarjáni acélgyárban szolgálatot teljesítő szertartályos tolató gőzmozdony évtizedek óta hozzátartozik Salgótarján főtéri vasútállomásához, így a városkép meghatározó eleme. Ez évben társat kap, egy a síküveggyárban, majd az acélgyárban üzemben lévő dízelmechanikus tolató mozdonyt.
A mozdonyt civil kezdeményezés nyomán vásárolta meg a Dornyay Béla Múzeum, amit a MÁV ajánlására, illetve a MÁV segítő közreműködésével a főtéri vasútállomáson helyeznek el. A mozdony felújítását helyi vasutasok végzik. Ezáltal a magyar műszaki örökség egy helytörténeti jelentőséggel bíró darabját sikerül megmenteni. Különlegességnek számít majd, hogy egy vasútállomáson két történeti jelentőségű mozdony lesz látható. Úttörő kezdeményezés, hogy dízel üzemű mozdony kerül kiállításra.
A mozdony nagyközönség számára történő átadására 2016. június 25-én, 18.00-kor kerül majd sor, a Múzeumok Éjszakája program keretében.
M28 (A21) dízel mechanikus tolatómozdony
A most nagyközönség elé kerülő mozdonyról röviden: típusa Rába M033. MÁV sorozatszáma M28. Az iparvasúti járművek sorozatjele A21. A mozdonyokat a MÁVAG tervei alapján 1955-től kezdte gyártani a győri Magyar Vagon- és Gépgyár. A mozdony beceneve „Mazsola” volt. A típusból a MÁV megrendelésére 24 db mechanikus és 10 db hidraulikus erőátvitelű mozdony készült, de a hazai iparvasutakon félszáznál is több A21-es mozdony működött. Megjelenésükkor szinte az egyedüli dízelmozdonyok voltak a hazai vasutakon.
A kiállításra kerülő mozdony 1963-ban került a helyi síküveggyárba a vállalat megrendelése nyomán, ahol az 1970-es évek végéig látta el feladatát. Ekkortól az acélgyárba került, ahol a gyár felszámolásáig alkalmazták. Fontos megjegyezni, hogy a jármű több mint ötven év után elvileg ma is működőképes.
forrás: Dornyay Béla Múzeum