A Kalocsa-Paks Duna-híd kivitelezéséhez szükséges acélszerkezetnek már több mint a fele elkészült a Duna Aszfalt lengyelországi gyárában.
Az utóbbi hónapokban nagyot lépett előre Kalocsa és Paks térségében a NIF Zrt. beruházásában épülő új Duna-híd projektje, melynek kivitelezési munkái az ütemterv szerint haladnak – értesült a magyarepitok.hu. A projektben a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében közel 1 kilométeres, három részből - két ártéri hídból és a közöttük épülő mederhídból - álló híd épül. A 2021. január óta zajló kivitelezésben alvállalkozóként a Hídépítő Zrt. is részt vesz.
Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektjében értesülésünk szerint az alapozási munkálatok befejezése után az alépítményi munkák végső fázisait kivitelezik a jobb parton. A mederhídhoz tartozó és a jobb parti alépítmények ugyanakkor már teljes készültségűek.
A kivitelezés kezdete óta folyamatos az acél hídelemek gyártása a Duna Group lengyelországi gyártóüzemében, ahol már befejeződött a bal ártéri híd acélszerkezetének gyártása.
Ezt követi a mederhíd és a jobb ártéri híd szerkezetének párhuzamos gyártása. A projekt kivitelezéséhez szükséges 6500 tonna új acélszerkezet gyártásából eddig 3500 tonna készült el.
A tervezett ütemezésnek megfelelően a bal ártéri hídszerkezet főtartójának összeállítása már 100 százalékos készültségű. Itt a mintegy 1600 tonna össztömegű hídszerkezet az utolsó tolási fázis előtt áll, mely során 35 métert mozgatják előre a tervezett helyére. Ezt követően megkezdődik a hídszerkezet beállítása és befejező munkálatok kivitelezése.
Szintén a tervezett ütemtervnek megfelelően 2022 májusában megkezdődött a jobb ártéri híd acél felszerkezetének helyszíni szerelése is, itt jelenleg az első hossztolási fázisra készülnek.
Megkezdődött a mederhíd helyszíni szerelése is az 5. és 6. támaszokon a 01-es jelű indítózömök beemelésével.
Augusztus 31-én a kalocsai hídág indítózömének betonozási munkái is megkezdődtek, melyet követően októberben következhet a szabadszereléses építési technológiát lehetővé tevő négy darab – egyenként 135 tonna tömegű - speciális zsaluzókocsi beemelése a Clark Ádám úszódaru segítségével.
Ez egy jelentős fordulópont a mederhíd kivitelezésének folyamatában, mert ettől kezdve kéthetes periódusonként egy-egy újabb zömmel (5 méterrel) nő a mederhíd felszerkezete.
A lapunkhoz eljuttatott beszámoló külön kiemelte a nagy sikerrel zárult a Duna Szabadegyetemet, melynek résztvevői a Kalocsa-Paks Duna-híd projektjébe is betekinthettek Papp Annamari, munkahelyi mérnök előadása és egy helyszíni bejárás segítségével. Utóbbit Bodnár László, Horváth Gábor és Vámos Róbert vezették a Duna Aszfalt Zrt. szakemberei közül.
Zárásként az összegzésből kiderült, hogy a cég mérnökeinek gondozásában készülő „Tudtad-e?” elnevezésű ismeretterjesztő posztsorozatot továbbra is nagy érdeklődés övezi a vállalat közösségi média felületein, melynek célja, hogy közérthető módon bevezesse az érdeklődőket a hídépítés rejtelmeibe.