Az ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO és SPAR üzletekben a szezonban több alkalommal fognak magyar dinnyét kóstoltatni.
Eredményes a 2011-ben elindított nemzeti dinnyeprogram, azóta jelentősen emelkedett a görögdinnye termőterülete Magyarországon, most mintegy 6 ezer hektár körül mozog. A termés mintegy kétharmadát Békés megyében, a fennmaradó hányad döntő részét Szabolcs-Szatmár-Bereg, Tolna és Baranya valamint Heves megyében szedik le.
Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti ügyekért felelős államtitkára a magyar dinnye promóciós programjának beharangozóján felidézte, míg 2002-ben Magyarország volt a világ harmadik legnagyobb görögdinnye-exportőre, a következő években rendkívül negatív folyamatok zajlottak le ezen a területen. Így 2010-ig a 9 ezer hektáros termőterület a felére - 4500 hektárra csökkent.
Ezt a folyamatot állította és fordította meg a nemzeti dinnyeprogram, aminek köszönhetően ismét nőtt a dinnye termőterülete, és most mintegy kétharmada a 2002-esnek, ami mintegy 11 ezer családnak nyújt megélhetést. Fontos az is, hogy a görögdinnye termelése ellenőrzött körülmények között történjen.
A feketegazdaság visszaszorítása érdekében a szaktárca bevezette a regisztrációs számot. Továbbá a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) kiemelt ellenőrzéseket folytat ezen a területen az utóbbi években. Ezek az ellenőrzések az idén is folytatódnak az őstermelők és a dinnyeárusok körében.
A kormány kiemelt célja a zöldség-gyümölcs ágazat fejlesztése, mivel ebben a szektorban a mostani átlagos évi 2,5 millió tonnás termelés 3,5 millió tonnára emelésével mintegy 100 ezer új munkahely teremthető az országban. Így ez a sikeres vidékpolitika egyik fontos eleme lehet.
Az évente és fejenkénti átlagos 15 kilogrammos görögdinnye-fogyasztás növelésével a dinnyetermesztéssel foglalkozó családok is biztosabb jövőt látnak majd maguk előtt, és növelhető a görögdinnye-export is. Ezért fontos az együttműködés, a most kezdődő görögdinnye népszerűsítő kampány is.
Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke aláhúzta, a dinnyefogyasztást népszerűsítő program fel kívánja hívni a figyelmet arra, hogy a magyar görögdinnye kiváló minőségű, fogyasztása egészséges. A fogyasztók több új fajta közül is választhatnak. Külön is megemlítette a kisebb súlyú és a magnélküli dinnyéket.
Lipcsey György, az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a népszerűsítés fontos eszköze a kóstoltatás - ez keddtől egy hónapon át tart - 114 helyszínen több kiskereskedelmi áruházlánc üzleteiben. A promóciós programba részt vesz többek között: a CBA, az Auchan, a Lidl, a Spar, az Aldi és a Metro.
forrás: mti / kormany.hu / nak.hu