A 2016-os évet reptetéssel búcsúztatta Horváth Róbert, s lehet, hogy az idei szilveszterkor is kimegy a fiával a tolnai városszélre egy kis légi kalandra.
Az a különbség a makett és a modell között, hogy a makettekből esetenként működőképes is készül, míg a modellnél alapkövetelmény a működőképesség. Egyébként mindkettő az adott jármű kinézetre pontos mása.
Horváth Róbert modelleket épít, idestova húsz esztendeje. Kedvencei a repülők, de van jó néhány autója, helikoptere és hajója is. Gépészmérnök, és minden érdekli, ami forog, mozog és berreg. Az utóbbi időben – amióta egy tolnai cég igazgatója – kevesebb ideje van az építésre és a kész modellekkel való szabadidős tevékenységre is, de korábban egy-két versenyre is benevezett az autóival. Főleg, ha közeli volt a versenyhelyszín; például Nagydorogon. Szerencsére a most 16 éves fiának is tetszik a móka, úgyhogy az utóbbi időben mindenből kettőt vásárolnak, kettőt raknak össze. A 2016-os évet reptetéssel búcsúztatták a város határában. S elképzelhető, hogy az idén szilveszterkor is hasonló programot iktatnak be.
Az első, 2,5 köbcentis robbanómotorral ellátott gépét a nulláról építette meg Horváth Róbert. Mindent maga csinált, szabott, vágott, ragasztott festett. Aztán nagyobb teljesítményű repülők következtek; felment egészen 50 köbcentiig. Időigényes kedvtelés ez, van olyan modellje, amelyet hat hónapig készített.
A technikai fejlődés természetesen ezen a területen is sok változást hozott. A pillekönnyű balzafát felváltották a még könnyebb habanyagok, és megjelentek az úgynevezett Kit-modellek, melyek némi csavarozással, néhány pattintással, a szervók, a kormányok összekötésével, és az elektronika beszerelésével 4–5 óra alatt repülésre kész állapotba hozhatók.
A modellek irányításához készség és gyakorlat is szükséges. Ma már kiváló számítógépes szimulátor programok állnak rendelkezésre, de húsz éve még sok mindent a saját kárán tanult meg a modellező. Horváth Róbert egy madzagra fűzve őrzi sérült gépeinek törött légcsavarjait. Némelyik anyaghiba vagy kiegyensúlyozatlanság, vagy rossz bekötés miatt zuhant le, s esetenként a felszálló, a leszálló sebesség helytelen megválasztása, az irányítói tapasztalatlanság is közrejátszott. De mindegyiket újjáépítette. Az élet más területein is ez az alapelve. Nem hagyja veszni, amiért megdolgozott.